Nauki ścisłe w przyrodzie

Nauki ścisłe są super!

Niezależnie co kto o nich myśli one są super, można je wykorzystywać do różnych ciekawych rzeczy w „terenie”.
A co najważniejsze, taka matematyka, fizyka i tym podobne nie służą jedynie do marnowania kredy na tablicy w szkole. Są wielkim ułatwieniem w funkcjonowaniu.

W poniższym poście opiszę jedynie te nauki, które wymieniłem jednak proszę pamiętaj, że tego jest naprawdę dużo.
Będzie tu opis jedynie naukowy. 🙂


1. Matematyka – trygonometria

Wielu z uczniów nie ogarnia w ogóle trygonometrii, jeśli zapisana jest jedynie na tablicy (ja byłem takim uczniem). Jednak kiedy przydała mi się do obliczania odległości w lesie w miejscu, którego nie mogłem zmierzyć „parokrokami” (za chwilę wytłumaczę co to jest) stała się dla mnie nieodzowną towarzyszką.

Zapisałem uproszczone wartości na daszku czapki żeby zawsze je mieć przy sobie

2. Fizyka – pojemność cieplna

Każde ciało ma jakąś pojemność cieplną.
Sam wiem, że woda ma ją ogromną (może coś ma większą, nie wiem tego) zatem można to wykorzystać.

Woda nie pozwala spłonąć naczyniu

3. Fizyka – ciśnienie

Opiszę całość na podstawie chmur.
Jeśli niebo jest zachmurzone wtedy można uznać, że jest wysokie ciśnienie.
Wtedy robią się bąbelki na wodzie i przez jakiś czas na niej zostają. Najlepiej zobaczyć to na kałuży kiedy pada deszcz, ale można to też zaobserwować choćby na świeżo zrobionej herbacie lub kawie.
A jeśli tych bąbelków nie ma to można to rozumieć, że ciśnienie jest niskie.

(tu prawie) Czyste niebo pokazuje, że jest niskie ciśnienie i będzie słonecznie

Dopiero kiedy wyszedłem już z publicznej szkoły zobaczyłem po co tak naprawdę są te wszystkie wzory i ich przydatność. Wtedy dopiero zacząłem uwielbiać nauki ścisłe. 🙂

Parokroki

To metoda przeliczania metrów z mapy na realną odległość. Jest kilka metod ich liczenia jednak sam korzystam z jednej.
Jeśli zakładamy, że dorosły człowiek stawiając jeden krok pokonuje średnio dystans 75cm to dwa kroki to 1.5 metra.
1.5 metra to 2 kroki lub 3 półmetry

P = M2/3 – czyli Parokrok = Metry razy 2 podzielić na 3

M = P3/2 -czyli Metr = Parokroki razy 3 podzielić na 2

8 przemyśleń nt. „Nauki ścisłe w przyrodzie

  1. Nauki starają się opisać otaczającą nas rzeczywistość, tylko niestety szkolny system zabija w nas umiejętność skojarzeń i praktycznego wykorzystania wiedzy, stawiając głównie na same obliczenia. Dopiero teraz powracam do fizyki z innej perspektywy, i dopiero teraz wydaje mi się nader ciekawa. 🙂

    1. Z tego co wiem , to dzieci , które uczyły się w polskich szkołach w Anglii są traktowani jak geniusze, więc nie wiem czy polski system coś zabija…
      W każdym państwie jest po prostu inny system uczenia…

      1. W Polsce mógłby być o wiele lepszy.
        Zresztą jak już zauważyłem to wykształcenie nie idzie często w parze z mądrością.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *