Czytałem książkę „Między pesymizmem a optymizmem” Elaine Fox.
Tym razem pokażę wam różnicę w działaniu obu mózgów na jej podstawie.
Chociaż jak czytam to bardziej bym określił to jako mózg pozytywny i mózg negatywny.
Tak to będę nazywał.
A co do nazw to może tak to zostało ujęte w tłumaczeniu, nie wiem.
Poniżej jest grafika obrazująca mózg, na którym bardzo ładnie widać jego główne części.
Można dzięki temu samemu wywnioskować, która część jest pierwotna, a która
wykształciła się później w wyniku ewolucji (jest bardziej zaawansowana).
Poniżej – Mózg pozytywny
Korzysta z kory przedczołowej – jest używana do planowania, przewidywania
konsekwencji ogólnie do myślenia o przyszłości. Jest elementem kory mózgowej, która
wytworzyła się jako ostatnia w procesie ewolucji. Czyli zaawansowane mózgi z niej
korzystają.
Jądra półleżącego – które jest odpowiedzialne za odczuwanie przyjemności. Jest też
prymitywną częścią mózgu.
Oddziałują na siebie nawzajem z taką samą siłą. Pozytywne mózgi są bardziej wytrwałe
w dochodzeniu do celu. Właściciele mózgów pozytywnych są bardziej kreatywni.
Czyli żeby wywołać taki efekt w mózgach uczniów przed lekcją w szkole, można powiedzieć im jakiś mały żarcik. Pozytywne mózgi ciągnęły ludzkość do rozwoju.
Poniżej – Mózg negatywny
Używają głównie ciała migdałowatego – odpowiedzialne za odczuwanie strachu.
Ciało migdałowate jest prymitywną częścią mózgu.
Bierze górę nad korą przedczołową.
Negatywne mózgi boją się rozwoju widząc w nim głównie zagrożenie.
Dla przykładu:
W przeszłości bali się imperialistów, prywaciarzy, „badylarzy” itp.
Tych wszystkich pakowały negatywne mózgi do komór gazowych, do łagrów albo wysyłały na Syberię.
Teraz boją się pozytywnych mózgów (kapitalistów), technologii (np. blockchain, w której jeszcze do 2017 roku włącznie Polska była jednym z liderów światowych, a teraz firmy
mające z nią do czynienia wyniosły się za granicę przez co ludzie z innych krajów śmieją się z niej).
Negatywne mózgi hamowały rozwój ludzkości.
ZAKOŃCZENIE
Trudniej jest stać się pozytywnym (optymistą) niż negatywnym (pesymistą).
Oba mózgi różnią się działaniem, dlatego często negatyw nie zrozumie pozytywa (korzystającego z bardziej zaawansowanej części mózgu) i może czuć się odbierany jako głupi (korzysta głównie z prymitywnej części mózgu).
Bardzo ciekawie napisane 🙂 Wynika też z tego, że ja mam raczej pozytywny mózg 😉 Uff 😉
😀
Podejmujesz ciekawy temat. Tematyka ta nie jest mi obca ze względu na moje wykształcenie.
Jedyne co mogłabym dodać, to abyś spróbował dopracować teksty pod kątem formy i starał się zachować ciągłość myśli, aby były bardziej czytelne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z takimi tematami. 🙂 pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂
Dziękuję za sugestię. 🙂
świetne. Moge wykorzystać:)?
Pewnie!
Być może wybieram zawsze trudniejszy wariant, ale w każdej sytuacji staram się dostrzec najpierw plusy, a potem dopiero minusy, dla mnie szklanka jest do połowy pełna. 🙂
Bardzo ciekawe co piszesz. Gdyby nauczyciele uczący nasze dzieci, też wykorzystywały tą wiedzę, rozwój dzieci mógłby następować dużo szybciej. Pozdrawiam, Krzysiek
Dziękuję 🙂
Tak, ludzie różnią się od siebie m.in. budową i działaniem mózgów.
Też czytałam tą książkę i bardzo długo ją studiowałam a później kilkanaście różnych artykułów naukowych. Mózg to niesamowicie interesujące zagadnienie.
Zgadzam się! 😀